Skip to content
Maria-i-Cloudworks-er-klar-for-Web-Summit-2018-2

Maria sitt reisebrev fra Web Summit 2018 – Europas største tech-konferanse

Web Summit er Europas største tech-konferanse, og er et must for meg å besøke hvert år. I tillegg til å bli oppdatert faglig, er alltid målet mitt å bli inspirert – og det ble jeg! Videre har jeg skrevet det jeg opplevde som det beste med konferansen.

Maria Carlsson

Konferansen ble holdt for tiende året på rad. Den startet i Dublin, og har i de siste tre årene blitt gjennomført på Expo i Lisboa. Konferansen hadde 24 ulike spor samtidig. Det handler om trender, innovasjon og teknologi, med tematikk som roboter, AI, machine learning, tech start-ups, hvordan bruke teknologi i markedsføring, content, kommunikasjon og design, og nå de siste årene også musikk og mindfulness. I år var det ca 70.000 deltakere under konferansens fire dager.

Fokus på FNs bærekraftsmål

Expo i Lisboa er et gedigent område med flere haller og en stor arena. Plassen mellom hallene bød på food trucks med all verdens mat for å sikre at alle fikk seg noe å spise mellom slagene. Det var mange utstillere tilstede, og de største selskapene var selvfølgelig på plass. Store områder i hallene var også satt av til start-ups for at de skulle få en mulighet til å dele og pitche sine gode idéer.

Ett gjennomgående fokus på hele konferansen var sustainability – hvor de har tatt utgangspunkt i flere av FNs bærekraftsmål. Heriblant målene om å utrydde sult, samt ansvarlig forbruk og produksjon. Matavfall fra konferansen ble gitt til de i Lisboa som trengte det, og det ble utdelt 30.000 vannflasker i samarbeid med Mirpori Foundation. Det var satt frem flere vannstasjoner for påfyll av disse for å redusere plastbruk.

Messen hadde også fokus på å redusere ulikheter og øke likestilling mellom kjønn gjennom flere partnerskap, blant annet med Booking.com – som laget en møtearena for women in tech. Dette ga hele konferansen et ekstra pluss synes jeg.

Inspirerende åpningsseremoni

Åpningsseremonien ble startet med ingen mindre enn Tim Berners-Lee. Det var veldig spennende å høre han snakke om at «it was 30 years since I started this web-thing», og om hvordan han utviklet World Wide Web i 1989. Hovedbudskapet hans var å formidle betydningen og viktigheten av arbeidet som The World Wide Web Foundation gjør. Denne organisasjonen som han grunnla i 2009, jobber med digital likestilling. De har som mål at alle i verden skal ha tilgang til Internett for at alle skal ha lik mulighet til å forbedre livene sine.

Videre fortsatte åpningen med store navn som Lisa Jackson fra Apple som snakket om hvordan gjøre god business og fortsatt tenke på miljøet. Hun fortalte blant annet om den nye MacBook Air som er laget helt fra resirkulert aluminium. Antonio Guterres, FNs generalsekretær var også tilstede, og snakket om hvordan bygge opp under en digital fremtid som er både sikker og lønnsom for alle.

Roboter

De foredragene jeg var på som handlet om roboter og deres plass i samfunnet var veldig interessante. Under den ene paneldebatten om hvordan roboter stjeler våre jobber, kom dette spørsmålet fra salen: “I’ve lost my job for an algorithm that is actually much better than me. Should I learn to code to beat the algorithm?”. Svaret var at vi ikke skal begynne å konkurrere med robotene, men at vi heller skal videreutdanne oss og at flere jobber vil komme på grunn av robotene. Diskusjonen var også nyttig rundt skattebetaling av roboter og i så fall hva denne skatten skal brukes til. Forslaget om at det viktige er å reinvestere skatten i utdannelse, var de alle enige i, og at en av de viktigste ferdighetene er å lære å lære.

Vi fikk også møte robotene Sophia og Han. Det var utrolig morsomt å se de holde en konversasjon gående, samt å se de nye kunnskapene de tilegnet seg som mimikk i ansiktet og å kjenne igjen om personen de stod ovenfor var trist eller glad. Tittelen på foredraget «How long until robots rule the world» tiltrakk seg flere tusen mennesker til den største arenaen. Bare det i seg selv var litt surrealistisk.

Autentisitet – alle elsker det!

Jeg tenker ofte på det Laila Pawlak fra Singularity University sa i en workshop under Oslo Innovation Week:

The more technology we get, the more human we have to be

Det kom også frem under denne konferansen. De fleste suksesshistoriene fokuserte på at de var basert på det som er gjenkjennelig og autentisk. Dette kom tydelig frem i eksempler fra blant annet Netflix, Alexander Wang, Google og Live Nation. Det handler om storytelling – å fortelle historiene. Google’s UX Director Jens Riegelsberger snakket om at kreativitet kommer gjennom empati, og at gjennom å fokusere på sluttbrukeren vil alt annet følge. Slik som de gjorde da de utviklet Google Maps.

Greg Peters som er Chief Product Officer i Netflix holdt foredraget: «Sharing the world’s greatest stories through technology». Han viste til at etterspørselen er enorm etter autentisk innhold fra hele verden, og at mennesker ønsker seg det de kan kjenne seg igjen i. Eksempler på serier han anbefalte er La Casa De Papel, The Rain og Elite. «Great stories can come from anywhere, and they can travel everywhere». Dette med hjelp av teknologi. Vi fikk også vite at det slippes en ny serie fra Norge neste år på Netflix som heter Ragnarok – det blir spennende!

A star is born

Merkevareinnhold blir autentisk i praksis. «If you make good premium content, people will come» var Heather Perry’s viktige budskap. Hun er President of Film and Television Production i Live Nation. Live Nation lager en plattform, et hjem, for musikere – hvor de kan spille konserter, nå ut til sitt publikum (Ticketmaster) og produsere dokumentarer og filmer. De har blant annet laget dokumentaren om Lady Gaga som finnes på Netflix, og suksessfilmen «A star is born». Sistnevnte fortalte Perry at de klarte å få inn i stallen på grunn av deres mulighet til å promotere for filmen og nå ut til det riktige publikumet – i tillegg til at de hadde tilgang til å spille inn alle sangene live på ulike scener rundt om i landet.

Givende paneldebatter

Det var tydelig at dette var Europas største konferanse med så mange store navn til å holde foredrag og til å delta under konferansen, sånn som FNs generalsekretær og Tony Blair. Det er også verdt å nevne paneldebattene. De var ledet av journalister og programledere som førte til gode dialoger og diskusjoner, og det ble derfor ekstra givende. Dette har jeg ikke sett at andre konferanser har fått til. Det var også en sal hvor publikum kunne melde inn egne spørsmål til panelet som satt på scenen. Foredragene varierte mellom 5-25 minutter som gjorde at jeg fikk med meg mange spennende foredrag i løpet av noen timer.

Før jeg drar på store konferanser, tenker jeg grundig igjennom hva som er hensikten med besøket. Er det nettverksbygging, møte nye mennesker eller er det noe annet som er drivkraften? For meg var det å bli inspirert. Få ta del av de store trendene og få påfyll. Gleder meg allerede til neste års konferanse!

Tony-Blair-på-Web-Summit-2018

Del artikkel:

Scroll To Top